Monday, January 27, 2014

Percutian musim sejuk ke China - Day 7 & 8 (Changde, Shaoshan, Changsa)

Selepas zhangjiajie kami bertolak ke changde dan check in di toscana hotel. Pagi ini kami bertolak ke changsa dan singgah ke kediaman bekas presiden dan pengasas parti komunis china di shaoshan, hunan. Mao tze tung lahir pada tahun 1893 dan mati pada tahun 1976. Kami mengambil masa hampir satu jam meninjau2 ke dalam rumah melihat bagaimana sejarah kehidupannya dahulu.
di hadapan rumah mao tze tung
persekitaran rumah mao tze tung
kebun sayur yang luas di rumah mao tze tung
singgah di bamboo museum
dari bamboo museum berjalan kaki ke tianxin pavilion
tianxin pavilion
tianxin pavilion
tianxin pavilion
tianxin pavilion is the old city tower of changsa and the only remaining symbol of ancient city

Di changsa kami check in di huaxi hotel iaitu hotel yang kami singgah pada malam hari pertama. Esok dah nak balik dah. Kami tidak banyak masa untuk keluar shopping, tapi kami curi2 keluar malam mana2 bandar yang kami singgah. Tak banyak souvenir yang ditemui. Yang banyak cuma pakaian musim sejuk.

Pada hari terakhir seawal pukul 5 pagi kami dah kena check out dan terus bertolak ke airport. Pukul 8 pagi depart to guangzhou, perjalanan mengambil masa satu suku jam. Pukul 1 petang sudah masanya bertolak balik ke kuala lumpur dengan menaiki china southern airlines.
makanan yang dihidangkan oleh china southern airlines, siap ada tanda halal lagi...alhamdulillah mereka prihatin pada keperluan kita yang beragama islam
Selamat tinggal china...negara yang punya segalanya...

No comments:

Post a Comment